7 Cudów Świata. Klasyk wśród gier planszowych.
Gra planszowa 7 Cudów Świata to zdecydowanie jedna z moich ulubionych gier planszowych. Jest to zarówno gra ekonomiczna jak i gra strategiczna, która daje możliwość wygrania na różne sposoby. Wcielamy się w budowniczych, którzy są przywódcami jednego z 7 starożytnych miast i dążymy do panowania nad światem. No w tym przypadku nie dosłownie, ponieważ zwycięzcą rozgrywki w 7 Cudów Świata jest osiągnięcie jak największej ilości punktów a nie eliminacja współzawodników :). Gra 7 Cudów Świata umożliwia rozgrywkę maksymalnie w 7 osób, ja grałem najwięcej w 5 osób, i muszę powiedzieć, że grało się rewelacyjnie:).
O co chodzi w grze
Chodzi o to, żeby wygrać:). Na koniec rozgrywki aby osiągnąć ten cel trzeba mieć najwięcej punktów spośród wszystkich graczy. Na osiągnięcie tego mamy 3 wieki - zwane w grze erami. Ale od początku.
Gra przenosi nas w klimat sprzed kilku tysięcy lat i opiera się na 7 starożytnych cudach świata. Naszym celem jest zostanie władcą ze świata antycznego, kierującego jednym z siedmiu miast ówczesnej epoki. Aby osiągnąć cel musimy eksploatować swoją ziemię przez wydobywanie i zbieranie surowców, rozwijać naszą cywilizację poprzez budowanie budynków sakralnych, naukowych czy kultu religijnego. Niezbędne będzie również nawiązywanie kontaktów handlowych z sąsiadami a także otrzymanie statusu potęgi militarnej. Oczywiście nie możemy zapomnieć o budowie cuda architektury, takiego, który przetrwa wieki. Czyli budowie Cudu Świata.
W podstawowej wersji gry możemy zbudować następujące Cuda Świata:
1. Kolos Rodyjski
2. Latarnia morska w Aleksandrii (Latarnia morska na Faros)
3. Świątynia Artemidy w Efezie
4. Wiszące ogrody Semiramidy
5. Posąg Zeusa w Olimpii
6. Mauzoleum w Halikarnasie
7. Piramidy w Gizie.
Wszystkie 7 plansz reprezentujących miasta i ich Cuda Świata mają dwie strony A i B. Strona A jest stroną nieco "łatwiejszą", natomiast B jest moim zdaniem przeznaczona dla bardziej doświadczonych graczy. Za wyjątkiem Piramid w Gizie i Kolosa Rodyjskiego budowa każdego z Cudów Świata trwa 3 etapy. W przypadku Piramidy w Gizie grając stroną B, aby zbudować Piramidy musimy ukończyć 4 etapy. Natomiast budowa Kolosa Rodyjskiego tylko 2 etapy grając również stroną B.
Budowa każdego z etapów "kosztuje" / wymaga posiadania pewnych surowców. Daje też również sporo bonusów, jak np. punkty zwycięstwa, dodatkowe surowce, symbole nauki czy monety.
Strona A planszy we wszystkich Cudach Świata jest przygotowana w oparciu o trzy zasady. Każdy pierwszy etap budowy jest wart 3 punkty zwycięstwa na koniec gry. 7 punktów zwycięstwa na koniec gry jest wart trzeci etap budowy. Natomiast drugi etap budowy jest różny dla każdego Cudu Świata i daje unikalny profit / zdolność, jak np. dodatkowe monety, surowce, możliwość zbudowania dowolnego budynku "za darmo" itp.
Natomiast strony B Cudów Świata są troszkę bardziej skomplikowane i dają różne profity na każdym z etapów budowy Cudu. Ale ostatecznie, moim zdaniem koszt budowy wszystkich Cudów jak i profity z ich zbudowania są dobrze zbalansowane, zarówno na stronie A jak i na stronie B.
Akcja gry w 7 Cudów Świata
Akcja tej gry planszowej rozgrywa się przez 3 Ery. Każda era zawiera swoją talię kart, którą zagrywają gracze podczas swojej tury. Na jedną Erę składa się 6 tur, czyli w jednej Erze zagrywamy łącznie 6 kart. Zatem łącznie podczas całej gry mamy 18 szans (kart) na rozbudowę swojego miasta, czy zbudować Cud Świata.
Podczas każdej tury wszyscy gracze wybiera swoją kartę z ręki, którą chcą zagrać, następnie zagrywają ją i przekazują pozostałe karty ze swojej ręki sąsiadowi. Zagraniem karty jest albo wystawienie budowli, budowa jednego z etapu Cudu Świata lub odrzucenie karty i uzyskanie 3 monet.
Dodatkowo na koniec każdej z Er porównujemy swoją potęgę militarną z pozostałymi graczami i otrzymujemy odpowiednią ilość punktów zwycięstwa (żetonów konfliktów). Po zakończeniu III ery następuje podliczanie punktów. Wszyscy gracze podliczają punkty i wygrywa ten, kto uzyska ich najwięcej.
W grze 7 Cudów Świata mamy do dyspozycji 7 typów budowli:
- dobra (papirus, materiały, szkło)
- surowce (drewno, rudy, kamień, glina)
- budowle cywilne (np. ołtarz, termy, lombard, sąd, akwedukty)
- budowle naukowe (np. szkoła, ambulatorium, biblioteka)
- budowle handlowe (np. rynek, targowisko, karawansjer)
- budowle wojskowe (np. mury obronne, tor łuczniczy, stajnie)
- gildie (np.gildia szpiegów, gildia rzemieślników, gildia kupców)
Jak grać w 7 Cudów Świata
Bardzo ważne jest aby przyglądać się jak grają Twoi przeciwnicy. Jak sąsiadujące z Tobą miasta rozwijają się i jaką przyjmują strategię. Warto próbować blokować ich ruchy budując te karty, które dałyby im sporą przewagę punktową na koniec rozgrywki. Możesz specjalizować się w jednym typie budowli, lub wręcz przeciwnie stawiać na różnorodność. Budować różnorodne budowle naukowe, tworząc grupy o różnych symbolach naukowych, dające z reguły więcej punktów. Możesz również iść w stronę potęgi militarnej, chociaż tego szczerze nie polecam. Taką strategię warto stosować w specjalnej wersji dla dwóch graczy 7 Cudów Świata. Pojedynek.
Reasumując, w każdej Erze musimy skupić się na innym rodzaju naszego rozwoju. Pierwsza Era to zwykle walka o surowce, które w kolejnych Erach przydadzą się do naszego rozwoju i budowy budowli zapewniających rozwój i punkty na koniec gry. W drugiej erze zwykle nadal pamiętam o surowcach, ale również stawiam budowle naukowe i cywilne. Natomiast w ostatniej trzeciej Erze oprócz kontynuacji stawiania budowli musimy skupić się również na wystawianiu Gildii, które mogą na koniec gry dostarczyć bardzo dużej ilości punktów.
Modyfikacja zasad w 7 Cudów czyli jeszcze ciekawsza rozgrywka dla dwóch osób
Z uwagi na to, że zebranie większej ilości osób do grania nie jest dla mnie łatwe, najczęściej gramy z tatą tylko w dwie osoby. Po rozegraniu kilkudziesięciu rozgrywek zarówno w 7 Cudów Świata jak i jej dwu osobową wersję 7 Cudów Pojedynek, którą opisze w niedalekiej przyszłości, zmodyfikowaliśmy obecne zasady gry i stworzyliśmy hybrydową wersję dwuosobową z dodatkiem dwóch automatów - kierowanych wspólnie przez graczy.
Skorzystałem przy tej okazji z opcji dodatkowego automatycznego gracza opisanego w instrukcji do gry. Warunki rozgrywki przygotowaliśmy na tyle optymalnie i ciekawie że jest możliwość aby grę wygrał automat! Tak więc sama gra, mimo, że rozgrywana jest przez dwóch graczy, daje poczucie gry wieloosobowej. Zasady gry mam nadzieję szerzej opiszę wkrótce w osobnym artykule.
Punktacja. czyli podsumowanie rozgrywki 7 Cudów Świata.
Po zakończeniu III ery, czyli ostatniej, kończącej rozgrywkę, i już po rozdaniu żetonów konfliktów zbrojnych, zliczamy punkty zwycięstwa uzyskane w następujących dziedzinach:
- Konflikty zbrojne - na podstawie żetonów konfliktu
- Zawartość skarbca
- Punkty za Cuda Świata
- Budowle cywilne
- Budowle handlowe
- Gildie
- Budowle naukowe
Gra jest bardzo ciekawa, ponieważ daje różne możliwości osiągnięcia wygranej. Możemy skupić się na rozwoju nauki i zdobywać na koniec gry punkty zwycięstwa właśnie w tej dziedzinie, lub np skupić się na kulturze czy pójść w kierunku miasta z budowlami sakralnymi.
W 7 Cudów Świata nie można wygrać militarnie, czyli wybić swojego przeciwnika. Taka możliwość (zwycięstwa militarnego) jest dostępna w 7 Cudów Świata. Pojedynek. Tutaj, w podstawowej wersji gry, można, budując odpowiednie budowle z tarczami, zbierać na koniec każdej ery punkty konfliktu, które w ostatecznym rozrachunku na koniec III ery zwiększą szansę na wygraną. Maksymalnie można uzyskać 9 pkt konfliktu.
Na koniec przedstawiam jak wygląda przykładowa punktacja i możliwości zdobycia punktów na podstawie rozegranych kilkunastu partii. Dane zebrałem z notesiku dołączonego do gry, gdzie zwykle zapisuję rozegrane potyczki:). Może poniższe statystyki przydadzą się komuś do ustalenia swojej strategii gry, bo pokazują na jakim polu szacunkowo można uzyskać największą ilość punktów, a gdzie tych punktów zdobędziemy najmniej.
Średnia ilość punktów po 15 rozgrywkach | ||
Gracz 1 | Gracz 2 | |
Konflikty zbrojne | -1,40 | 7,40 |
Zawartość skarbca | 7,60 | 6,87 |
Punkty za cuda Świata | 12,00 | 11,00 |
Budowle cywilne | 21,60 | 31,93 |
Budowle handlowe | 5,53 | 6,40 |
Gildie | 18,40 | 25,80 |
Budowle naukowe | 33,93 | 10,47 |
Suma punktów | 97,67 | 99,87 |
Złożoność
Moim zdaniem gra nie jest złożona, ma proste i jasne zasady. Nawet początkujący gracz może łatwo wejść do gry i się świetnie bawić. W 7 Cudów Świata z powodzeniem grała zarówno moja babcia czy dziadek jak i koledzy ze szkoły.
Wykonanie
W mojej ocenie gra jest wykonana bardzo starannie. Duże plansze cudów świata wykonane są z grubego kartonu i zawierają bardzo ładną grafikę, z zachowanym klimatem gry. Podobnie karty, których grafika jest również bardzo ładnie wykonana. Żetony monet i konfliktów wykonane starannie i tak samo jak plansze cudów świata z grubego kartonu. W mojej ocenie wykonanie 5/6.
Losowość
Gra na szczęście nie jest aż tak losowa, mimo, że zawiera talie kart. To od nas zależy jakie karty zagramy w danej turze a jakie w przyszłości (jeśli nas nie ubiegnie inny gracz oczywiście). Musimy obrać pewną strategię pozyskiwania surowców czy tego jakie rodzaje budynków chcemy postawić w naszym mieście.
Zawartość pudełka
Jak napisałem powyżej gra jest bardzo dobrze wykonana. W pudełku z tą grą planszową znajdziemy:
- 7 plansz Cudów Świata
- 7 kart Cudów Świata
- 49 kart dla pierwszej ery
- 49 kart dla drugiej ery
- 50 kart dla trzeciej ery
- 46 żetonów konfliktu
- 24 monet o wartości 3
- 46 monet o wartości 1
- 1 notes punktacji
- 1 pełna instrukcja
- 1 instrukcja skrócona
- 2 karty wariantu dla 2 graczy
- 42 żetony Konfliktu
- 20 monet o wartości 3
- 30 monet o wartości 1
- 1 notes punktacji
- 1 instrukcja
- 2 karty wariantu dla 2 graczy
Plusy
- bardzo ładne wykonanie,
- proste zasady i łatwy próg wejścia do gry
- prosta mechanika gry,
- dużo możliwości wygranej,
- bardzo duża grywalność i regrywalność,
- uczy strategicznego myślenia i związku przyczynowo skutkowego,
- nie ma interakcji negatywnej,
- bardzo ciekawa rozgrywka nawet dla 2 osób (szczególnie po wprowadzeniu kilku usprawnień:)
- gra jest dynamiczna, rozgrywka daje nam co chwilę inny rozkład sił i przewag punktowych
Minusy
- nie znalazłem:)
Moja ocena
Podsumowując, jedna z najciekawszych gier planszowych w które grałem. Każda partia przynosi inne rozstrzygnięcia i jest bardzo zbilansowana. Można wygrywać na różne sposoby i gra jest do samego końca wyrównana. Rozgrywka jest bardzo przyjemna i można grać bez problemu w dwie osoby, szczególnie wprowadzając kilka modyfikacji. Moja ocena 9/10
http://planszuj.pl/gry-planszowe/4-7-cudow-swiata-7-wonders#sigProIda6e921900b