7 Cudów Świata 7 Wonders

7 Cudów Świata. Klasyk wśród gier planszowych.

Gra planszowa 7 Cudów Świata to zdecydowanie jedna z moich ulubionych gier planszowych. Jest to zarówno gra ekonomiczna jak i gra strategiczna, która daje możliwość wygrania na różne sposoby. Wcielamy się w budowniczych, którzy są przywódcami jednego z 7 starożytnych miast i dążymy do panowania nad światem. No w tym przypadku nie dosłownie, ponieważ zwycięzcą rozgrywki w 7 Cudów Świata jest osiągnięcie jak największej ilości punktów a nie eliminacja współzawodników :). Gra 7 Cudów Świata  umożliwia rozgrywkę maksymalnie w 7 osób, ja grałem najwięcej w 5 osób, i muszę powiedzieć, że grało się rewelacyjnie:). 

O co chodzi w grze

Chodzi o to, żeby wygrać:). Na koniec rozgrywki aby osiągnąć ten cel trzeba mieć najwięcej punktów spośród wszystkich graczy. Na osiągnięcie tego mamy 3 wieki - zwane w grze erami. Ale od początku. 

Gra przenosi nas w klimat sprzed kilku tysięcy lat i opiera się na 7 starożytnych cudach świata. Naszym celem jest zostanie władcą ze świata antycznego, kierującego jednym z siedmiu miast ówczesnej epoki. Aby osiągnąć cel musimy eksploatować swoją ziemię przez wydobywanie i zbieranie surowców, rozwijać naszą cywilizację poprzez budowanie budynków sakralnych, naukowych czy kultu religijnego. Niezbędne będzie również nawiązywanie kontaktów handlowych z sąsiadami a także otrzymanie statusu potęgi militarnej. Oczywiście nie możemy zapomnieć o budowie cuda architektury, takiego, który przetrwa wieki. Czyli budowie Cudu Świata.  

W podstawowej wersji gry możemy zbudować następujące Cuda Świata:
1. Kolos Rodyjski
2. Latarnia morska w Aleksandrii (Latarnia morska na Faros)
3. Świątynia Artemidy w Efezie
4. Wiszące ogrody Semiramidy
5. Posąg Zeusa w Olimpii
6. Mauzoleum w Halikarnasie
7. Piramidy w Gizie.

Wszystkie 7 plansz reprezentujących miasta i ich Cuda Świata mają dwie strony A i B. Strona A jest stroną nieco "łatwiejszą", natomiast B jest moim zdaniem przeznaczona dla bardziej doświadczonych graczy. Za wyjątkiem Piramid w Gizie i Kolosa Rodyjskiego budowa każdego z Cudów Świata trwa 3 etapy. W przypadku Piramidy w Gizie grając stroną B, aby zbudować Piramidy musimy ukończyć 4 etapy. Natomiast budowa Kolosa Rodyjskiego tylko 2 etapy grając również stroną B.

Budowa każdego z etapów "kosztuje" / wymaga posiadania pewnych surowców. Daje też również sporo bonusów, jak np. punkty zwycięstwa, dodatkowe surowce, symbole nauki czy monety.

Strona A planszy we wszystkich Cudach Świata jest przygotowana w oparciu o trzy zasady. Każdy pierwszy etap budowy jest wart 3 punkty zwycięstwa na koniec gry. 7 punktów zwycięstwa na koniec gry jest wart trzeci etap budowy. Natomiast drugi etap budowy jest różny dla każdego Cudu Świata i daje unikalny profit / zdolność, jak np. dodatkowe monety, surowce, możliwość zbudowania dowolnego budynku "za darmo" itp.

Natomiast strony B Cudów Świata są troszkę bardziej skomplikowane i dają różne profity na każdym z etapów budowy Cudu. Ale ostatecznie, moim zdaniem koszt budowy wszystkich Cudów jak i profity z ich zbudowania są dobrze zbalansowane, zarówno na stronie A jak i na stronie B.

Akcja gry w 7 Cudów Świata

Akcja tej gry planszowej rozgrywa się przez 3 Ery. Każda era zawiera swoją talię kart, którą zagrywają gracze podczas swojej tury. Na jedną Erę składa się 6 tur, czyli w jednej Erze zagrywamy łącznie 6 kart. Zatem łącznie podczas całej gry mamy 18 szans (kart) na rozbudowę swojego miasta, czy zbudować Cud Świata.

Podczas każdej tury wszyscy gracze wybiera swoją kartę z ręki, którą chcą zagrać, następnie zagrywają ją i przekazują pozostałe karty ze swojej ręki sąsiadowi. Zagraniem karty jest albo wystawienie budowli, budowa jednego z etapu Cudu Świata lub odrzucenie karty i uzyskanie 3 monet.

Dodatkowo na koniec każdej z Er porównujemy swoją potęgę militarną z pozostałymi graczami i otrzymujemy odpowiednią ilość punktów zwycięstwa (żetonów konfliktów). Po zakończeniu III ery następuje podliczanie punktów. Wszyscy gracze podliczają punkty i wygrywa ten, kto uzyska ich najwięcej.

W grze 7 Cudów Świata mamy do dyspozycji 7 typów budowli:
- dobra (papirus, materiały, szkło)
- surowce (drewno, rudy, kamień, glina)
- budowle cywilne (np. ołtarz, termy, lombard, sąd, akwedukty)
- budowle naukowe (np. szkoła, ambulatorium, biblioteka)
- budowle handlowe (np. rynek, targowisko, karawansjer)
- budowle wojskowe (np. mury obronne, tor łuczniczy, stajnie)
- gildie (np.gildia szpiegów, gildia rzemieślników, gildia kupców)

Jak grać w 7 Cudów Świata

Bardzo ważne jest aby przyglądać się jak grają Twoi przeciwnicy. Jak sąsiadujące z Tobą miasta rozwijają się i jaką przyjmują strategię. Warto próbować blokować ich ruchy budując te karty, które dałyby im sporą przewagę punktową na koniec rozgrywki. Możesz specjalizować się w jednym typie budowli, lub wręcz przeciwnie stawiać na różnorodność. Budować różnorodne budowle naukowe, tworząc grupy o różnych symbolach naukowych, dające z reguły więcej punktów. Możesz również iść w stronę potęgi militarnej, chociaż tego szczerze nie polecam. Taką strategię warto stosować w specjalnej wersji dla dwóch graczy 7 Cudów Świata. Pojedynek.  

Reasumując, w każdej Erze musimy skupić się na innym rodzaju naszego rozwoju. Pierwsza Era to zwykle walka o surowce, które w kolejnych Erach przydadzą się do naszego rozwoju i budowy budowli zapewniających rozwój i punkty na koniec gry. W drugiej erze zwykle nadal pamiętam o surowcach, ale również stawiam budowle naukowe i cywilne. Natomiast w ostatniej trzeciej Erze oprócz kontynuacji stawiania budowli musimy skupić się również na wystawianiu Gildii, które mogą na koniec gry dostarczyć bardzo dużej ilości punktów. 

Modyfikacja zasad w 7 Cudów czyli jeszcze ciekawsza rozgrywka dla dwóch osób

Z uwagi na to, że zebranie większej ilości osób do grania nie jest dla mnie łatwe, najczęściej gramy z tatą tylko w dwie osoby. Po rozegraniu kilkudziesięciu rozgrywek zarówno w 7 Cudów Świata jak i jej dwu osobową wersję 7 Cudów Pojedynek, którą opisze w niedalekiej przyszłości, zmodyfikowaliśmy obecne zasady gry i stworzyliśmy hybrydową wersję dwuosobową z dodatkiem dwóch automatów - kierowanych wspólnie przez graczy.

Skorzystałem przy tej okazji z opcji dodatkowego automatycznego gracza opisanego w instrukcji do gry. Warunki rozgrywki przygotowaliśmy na tyle optymalnie i ciekawie że jest możliwość aby grę wygrał automat! Tak więc sama gra, mimo, że rozgrywana jest przez dwóch graczy, daje poczucie gry wieloosobowej. Zasady gry mam nadzieję szerzej opiszę wkrótce w osobnym artykule. 

Punktacja. czyli podsumowanie rozgrywki 7 Cudów Świata.

Po zakończeniu III ery, czyli ostatniej, kończącej rozgrywkę, i już po rozdaniu żetonów konfliktów zbrojnych, zliczamy punkty zwycięstwa uzyskane w następujących dziedzinach:

  1. Konflikty zbrojne - na podstawie żetonów konfliktu
  2. Zawartość skarbca
  3. Punkty za Cuda Świata
  4. Budowle cywilne
  5. Budowle handlowe
  6. Gildie
  7. Budowle naukowe

Gra jest bardzo ciekawa, ponieważ daje różne możliwości osiągnięcia wygranej. Możemy skupić się na rozwoju nauki i zdobywać na koniec gry punkty zwycięstwa właśnie w tej dziedzinie, lub np skupić się na kulturze czy pójść w kierunku miasta z budowlami sakralnymi.

W 7 Cudów Świata nie można wygrać militarnie, czyli wybić swojego przeciwnika. Taka możliwość (zwycięstwa militarnego) jest dostępna w 7 Cudów Świata. Pojedynek. Tutaj, w podstawowej wersji gry, można, budując odpowiednie budowle z tarczami, zbierać na koniec każdej ery punkty konfliktu, które w ostatecznym rozrachunku na koniec III ery zwiększą szansę na wygraną. Maksymalnie można uzyskać 9 pkt konfliktu. 

Na koniec przedstawiam jak wygląda przykładowa punktacja i możliwości zdobycia punktów na podstawie rozegranych kilkunastu partii. Dane zebrałem z notesiku dołączonego do gry, gdzie zwykle zapisuję rozegrane potyczki:). Może poniższe statystyki przydadzą się komuś do ustalenia swojej strategii gry, bo pokazują na jakim polu szacunkowo można uzyskać największą ilość punktów, a gdzie tych punktów zdobędziemy najmniej.  

Średnia ilość punktów po 15 rozgrywkach
  Gracz 1 Gracz 2
Konflikty zbrojne -1,40 7,40
Zawartość skarbca 7,60 6,87
Punkty za cuda Świata 12,00 11,00
Budowle cywilne 21,60 31,93
Budowle handlowe 5,53 6,40
Gildie 18,40 25,80
Budowle naukowe 33,93 10,47
Suma punktów 97,67 99,87


Złożoność

Moim zdaniem gra nie jest złożona, ma proste i jasne zasady. Nawet początkujący gracz może łatwo wejść do gry i się świetnie bawić. W 7 Cudów Świata z powodzeniem grała zarówno moja babcia czy dziadek jak i koledzy ze szkoły.

Wykonanie

W mojej ocenie gra jest wykonana bardzo starannie. Duże plansze cudów świata wykonane są z grubego kartonu i zawierają bardzo ładną grafikę, z zachowanym klimatem gry. Podobnie karty, których grafika jest również bardzo ładnie wykonana. Żetony monet i konfliktów wykonane starannie i tak samo jak plansze cudów świata z grubego kartonu. W mojej ocenie wykonanie 5/6.

Losowość

Gra na szczęście nie jest aż tak losowa, mimo, że zawiera talie kart. To od nas zależy jakie karty zagramy w danej turze a jakie w przyszłości (jeśli nas nie ubiegnie inny gracz oczywiście). Musimy obrać pewną strategię pozyskiwania surowców czy tego jakie rodzaje budynków chcemy postawić w naszym mieście.

Zawartość pudełka

Jak napisałem powyżej gra jest bardzo dobrze wykonana. W pudełku z tą grą planszową znajdziemy:
- 7 plansz Cudów Świata
- 7 kart Cudów Świata
- 49 kart dla pierwszej ery
- 49 kart dla drugiej ery
- 50 kart dla trzeciej ery
- 46 żetonów konfliktu
- 24 monet o wartości 3
- 46 monet o wartości 1
- 1 notes punktacji
- 1 pełna instrukcja
- 1 instrukcja skrócona
- 2 karty wariantu dla 2 graczy
- 42 żetony Konfliktu
- 20 monet o wartości 3
- 30 monet o wartości 1
- 1 notes punktacji
- 1 instrukcja
- 2 karty wariantu dla 2 graczy

Plusy

- bardzo ładne wykonanie,
- proste zasady i łatwy próg wejścia do gry
- prosta mechanika gry,
- dużo możliwości wygranej,
bardzo duża grywalność i regrywalność,
- uczy strategicznego myślenia i związku przyczynowo skutkowego,
- nie ma interakcji negatywnej,
- bardzo ciekawa rozgrywka nawet dla 2 osób (szczególnie po wprowadzeniu kilku usprawnień:)
- gra jest dynamiczna, rozgrywka daje nam co chwilę inny rozkład sił i przewag punktowych

Minusy

- nie znalazłem:)

Moja ocena

Podsumowując, jedna z najciekawszych gier planszowych w które grałem. Każda partia przynosi inne rozstrzygnięcia i jest bardzo zbilansowana. Można wygrywać na różne sposoby i gra jest do samego końca wyrównana. Rozgrywka jest bardzo przyjemna i można grać bez problemu w dwie osoby, szczególnie wprowadzając kilka modyfikacji. Moja ocena 9/10

 

  • Zlozonosc 2/6

  • Wiek graczy od 10 lat

  • Liczba Graczy od 2 do 7

  • Wykonanie 5/6

  • Czas gry ok. 30 min

  • Losowosc 3/6

  • Moja ocena Moja ocena 9/10

text

'); jQuery('.js-slideout-toggle').on('click', function() { slideout.animate({left:"0px"}); bd.appendTo(document.body); }); jQuery('body').on('touchstart click','.slide-modal', function(e){ e.stopPropagation(); e.preventDefault(); jQuery(this).closest('.slide-modal').remove(); slideout.animate({left:-widthMenu}); }); });
UWAGA! NASZE STRONY WYKORZYSTUJĄ PLIKI COOKIES Ta strona używa plików “cookies” w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie dostosowując serwis do Państwa indywidualnych potrzeb. Więcej informacji o zastosowaniu i sposobie modyfikacji akceptacji plików cookie, można znaleźć w Polityce prywatności.    Akceptuję